Esthetika en de pers, een symbiose die groeit

Sinds Sonar Media onder bezielende leiding van Ronny Van Cutsem, haar opwachting maakt op de beurs, is de belangstelling van de pers voor het evenement Estetika alleen maar toegenomen. Er is door hem en zijn team dan ook geen moeite gespaard om de pers in zijn geheel, en zeker de vakpers in het bijzonder bij het gebeuren te betrekken. Niet zozeer het evenement Estetika heeft nood aan promotie, maar wel de producten en diensten die door schoonheidsspecialisten aan hun publiek worden aangeboden. Het is immers geen beurs voor het grote publiek, maar voor mensen die van dichtbij (schoonheidsspecialisten) of van iets verder af (o.a. studenten, hun ouders, grootouders, lees: sponsors) te maken hebben met het beroep.

Estetika

De kracht van de (media)reclame is immers niet te onderschatten. TV- en radiozenders zouden een stille dood sterven indien zij geen publiciteit konden aanbieden. Ook de geschreven pers leeft bij de gratie van publiciteit. En reclame wordt gemaakt om de eenvoudige reden dat het effect heeft. Denken we maar aan de heel grote spelers op de wereldmarkt die een beduidend deel van hun inkomsten investeren in publiciteit op alle mogelijk manieren. Als die interesse dan nog kan aangescherpt worden door editoriale artikels, die niet als publiciteit worden gepresenteerd, is die (overtuigings)kracht nog sterker aanwezig. Ook hier stellen we dus al decennialang een symbiose vast die niet meer ongedaan kan gemaakt worden. Hoewel de manier waarop de symbiose werkt, met de integratie van alle mogelijke nieuwe media, aan veranderingen onderhevig is, zal zij nooit nog verdwijnen.

Om die reden waren Besko en Ifas ook zeer aangenaam verrast met de belangstelling van o.a. veel gelezen consumentenbladen als. Zij kwamen niet alleen voor de uitgebreide persmap en goodiebag die de nieuwigheden en gevestigde waarden onder de aandacht wilden brengen, maar betuigden ook veel interesse voor de rondgang langs verschillende standen. Hierdoor konden ze uitgebreid kennis maken met de verdelers/producenten achter de producten en hun, dikwijls aangeboren, journalistieke nieuwsgierigheid bevredigen.

Op deze manier werden twee doelstellingen bereikt. Aan de ene kant worden de potentiële cliënten van de schoonheidsspecialisten op de hoogte gebracht van de producten en diensten die aangeboden worden in schoonheidsinstituten, fitnesscentra, sauna’s, solariums en dergelijke meer. Aan de andere kant kunnen verdelers, producenten, …. profiteren van de verhoogde naambekendheid om zich te profileren bij hun doelpubliek, zijnde de hierboven genoemde ondernemingen. Een win-win situatie.

De standhouders die de persmensen over de vloer kregen, en dat waren er nogal wat, waren zeer te spreken over de professionaliteit van de aanwezig pers, de gerichte vragen die ze kregen en de interesse van de vakjournalisten. Het mag duidelijk zijn dat in de weken na de beurs, heel wat producten “opgepikt” werden door de geschreven media en er in ruime mate aandacht geschonken werd aan producten die, al dan niet voor de eerste keer, werden voorgesteld op de beurs.

Estetika

Het is duidelijk dat er nood was aan een contactorgaan tussen beurs en pers. Met Sonar Media is de verbinding gelegd. Een co-existentie die jaar na jaar meer vruchten zal afwerpen, waarbij alle betrokkenen uiteindelijk alleen maar baat kunnen hebben. Het aantal firma’ s die persmededelingen liet verspreiden, is hiervan een duidelijk bewijs. En geloof me vrij, die samenwerking tussen de verschillende actoren, zal alleen maar groeien, uit commerciële overwegingen maar vooral uit noodzaak.

Auteur : Guy Lehaen

 

Reacties zijn gesloten.